Home     Declaratii de avere     Relatia cu societatea civila     Acte de interes public     Turism     Sport
Switch to: English

Abonare newsletter
(Adresa e-mail)
 
Nu există evenimente programate pentru astăzi
Calendar ->

Vizitatori
Sunteti vizitatorul cu numarul : 3624739
Sunteţi aici: Home 4 Municipiul4 Turism4 Biserici si manastiri

MITROPOLIA MOLDOVEI SI BUCOVINEI
Ideea inaltarii unei biserici mai mari, monumentale, la Iasi, apartine Mitropolitului Veniamin Costachi. Hrisovul domnesc din 8 august 1826, privind lucrarile de proiectare si construire a noii biserici, este actul de nastere al Catedralei mitropolitane. S-a lucrat mai intai intre anii 1833 si 1839, dupa planurile arhitectilor Freywald si Bucher, insa datorita caderii boltii centrale, biserica ramane in ruina pana in anul 1880. Mitropolitul Iosif Naniescu pune a doua piatra de temelie si, cu sprijinul autoritatilor statului, lucrarile se vor incheia in anul 1887. Arhitectul Alexandru Orascu, rectorul Universitatii Bucuresti, va reface proiectul maretei biserici, renuntand la imensa cupola centrala, iar pictura va fi realizata de maestrul Gheorghe Tatarascu. Sfintirea Catedralei, la 23 aprilie 1887, a fost un eveniment national, la ceremonie luand parte si regele Carol I.
Catedrala ieseana este o cladire monumentala, de plan dreptunghiular, marcat la colturi de patru turle decrosate. Stilul arhitectonic este inspirat din forme tarzii ale Renasterii italiene. Elementele decorative, atat in interior, cat si in exterior, sunt dominate de baroc. Din anul 1889 a fost adusa, de la biserica Sf. Trei Ierarhi, racla cu moastele Cuvioasei Paraschiva, ocrotitoarea Moldovei.

BISERICA BARBOI
Biserica Barboi a fost construita intre anii 1841-1844 pe fundatia unei biserici datind din 1615. Interiorul bizantin al bisericii a fost construit din piatra si caramida. Porticul, sustinut de coloane dorice este realizat in stil clasic, in timp ce turla prezinta elemente romanice neogotice. Datorita formei si dimensiunilor ei, Biserica Barboi este replica Moldoveneasca a unor edificii similare de pe Muntele Athos.
In curtea bisericii au fost inmormintati scriitorul Alecu Russo si domnitorul Ioan Sandu Sturdza, iar in turn a fost gasita biblioteca scriitorului Costache Conachi. Tot aici a fost diacon Ion Creanga intre anii 1863 si 1865.

MANASTIREA GOLIA
Veche ctitorie a marelui logofat Ioan Golia, sec. al XVI-lea, biserica "Inaltarea Domnului" a fost refacuta la alte dimensiuni de voievodul Vasile Lupu intre anii 1650-1653 si terminata de fiul sau, Stefanita Voda. "Stralucita si bogat inzestrata" biserica apare ca o constructie monumentala care imbina, dupa exprimarea tarului Petru cel Mare al Rusiei, aflat aici in vizita la 1711, "trei feluri de mestesuguri: lesesc, grecesc si moschicesc".
Manastirea este inconjurata de un zid inalt, prevazut la colturi cu turle ridicate in 1667 si un turn-clopotnita refacut la 1900.
Turnul Goliei are o inaltime de 30 metri. Vizitatorul care doreste sa aiba o panorama a orasului trebuie sa urce cele 120 de trepte. Cu baza patrata de 5 metri pe laturi, un parter, doua caturi boltite, o incapere a clopotelor, o galerie superioara si terase, turnul este unul dintre simbolurile Iasilor. In prezent, turnul Goliei ramane unul dintre locurile privilegiate de unde pelerinul poate contempla "orasul celor sapte coline".
Intre 1943 - 1947 la Golia, au avut loc lucrari de restaurare, biserica manastirii fiind redeschisa dupa aceasta data. In 1955, in doua incaperi de pe latura de est a incintei, a fost inaugurat Muzeul “Creanga”, cu materiale documentare privind marele scriitor care a fost diacon al bisericii manastirii.

MANASTIREA CETATUIA
Ctitorul Manastirii Cetatuia este Domnul Gheorghe Duca. Zidirea s-a inceput in anul 1669 si s-a finalizat in 1672.
Biserica a fost inconjurata de la inceput de ziduri inalte de piatra, cu metereze si drum de straja, turn de intrare si turnuri de colt. In incinta manastirii s-au mai construit chilii, baie, bucatarie, pivnite si staretie cu trapeza.
Unicitatea Cetatuiei consta in aceea ca aici s-a pastrat intregul ansamblu de arhitectura monastica.
Pe latura sudica a incintei se afla cladirea cu sala gotica "Anastasia Doamna".
Un loc aparte il ocupa palatul rezervat gazduirii domnului, cladire fortificata, specifica sec. al XVII-lea. Bucataria (cuhnea) sau, dupa unele opinii, baia turceasca, este singura constructie de acest fel care ni s-a pastrat intr-un ansamblu manastiresc.
Turnul clopotnita si masivitatea zidurilor dovedesc ca manastirea a fost gandita si ca loc de refugiu si rezistenta armata, in caz de nevoie, fiind cu adevarat o "cetatuie".
Biserica manastirii este o biserica specifica arhitecturii religioase din Moldova secolului al XVII-lea, fiind totusi o sinteza originala a unor elemente arhitectonice disparate.
Epocile de slujire si cultura ale Cetatuii sunt bine reflectate in Muzeul manastirii, care poate fi vizitat de pelerini.
O superba panorama a Iasilor se poate admira din turnul "Cina Pelerinului", aflat in cladirea staretiei. 
La Cetatuia a funcţionat o tiparniţă cu litere greceşti, adusă de la Veneţia.
Ajunsă o ruină la sfârşitul secolului XIX, a fost restaurată în perioada interbelică la cererea istoricului Nicolae Iorga.

MANASTIREA “SF.TREI IERARHI”
Manastirea "Sf. Trei Ierarhi" este cea mai frumoasa ctitorie a domnului Tarii Moldovei, Vasile Lupu, o adevarata simfonie a artelor in rugaciune, construita intre anii 1637-1639. Actuala infatisare a manastirii este rezultatul lucrarilor de restaurare ale arhitectului Andre Lecomte de Nouy, desfasurate in perioada 1882 -1904. S-a pastrat structura exterioara datorita careia manastirea este unica in cadrul arhitecturii ecleziastice romanesti. Ornamentele exterioare, care acopera edificiul in intregime si care au fost initial aurite, combina elemente turcesti, arabe, georgiene, armene si persiene cu motive arhitecturale romanesti intr-o superba dantelarie in piatra. Pot fi numarate peste 30 de registre de motive decorative, care nu se repeta.
In interiorul manastirii sunt inhumate mai multe personalitati de rang domnesc: Tudosca, prima sotie a lui Vasile Lupu si Stefan-voda, fiul lor; Dimitrie Cantemir, principele carturar (1710-1711), precum si Alexandru Ioan Cuza, primul domnitor al Principatelor Unite (1859-1866).
Din pictura initiala, eleganta, intr-o gama de culori variata, de o caliate artistica deosebita, nu s-au mai pastrat decat mici fragmente. O valoare mare o reprezinta portretele ctitorilor: Vasile Lupu si Doamna Tudosca, Ioan si Ruxandra, copii lor.
În jurul bisericii - unde încă din iulie 1641, fuseseră plasate moaştele Sfintei Paraschiva, trimise de patriarhia şi sinodul de la Constantinopol în semn de recunoştinţă pentru acţiunile şi donaţiile generoase ale domnitorului Vasile Lupu - a apărut o mănăstire din care azi se mai poate vedea clădirea cu sala gotică, vechea „Schola Basiliana”, mărturie a bogăţiei vieţii culturale din acea epocă. Tipografia ce a fost instalată aici, a cărei presă tipografică era adusă de la Kiev datorită ajutorului mitropolitului Petre Movilă, a fost condusă de stareţul mânăstirii şi director al şcolii nou deschise, călugărul Sofronie. Aici a apărut prima lucrare tipărită (în greacă) din Moldova şi, anul următor, celebra Cazanie a mitropolitului Varlaam.
Fără a putea fi totuşi egalată, principala ctitorie a lui Vasile Lupu a fost folosită ca sursă de inspiraţie pentru construcţia şi decorarea bisericii din marele ansamblu arhitectural al mănăstirii de la Cetăţuia (1669-1672) în imediata apropiere a Iaşului precum şi a bisericii mănăstireşti de la Putna.

MANASTIREA FRUMOASA
A fost zidita intre 1726-1733 in stil traditional.
Manastirea Frumoasa devine un ansamblu unitar, realizat in stilul clasicismului pe parcursul a circa patru decenii. In 1753, Matei Ghika infiinteaza manastirea de pe dealul Frumoasa, in incinta careia exista o biserica, o casa domneasca si turnul-clopotnita incorporat in ziduri si prin care se patrunde in interiorul manastirii. Biserica ridicata intre 1833 - 1836, a fost construita la cererea lui Grigore Ghika. Compozitia arhiecturala a bisericii are la baza o alta conceptie decat multe alte edificii de gen realizate pana atunci: desi conserva planul logitudinal, interiorul este tratat ca un spatiu unic, nedivizat in incaperi diferite ca in cazul bisericilor feudale romanesti care aveau tendinta sa desparta credinciosii dupa sexe si clase sociale. Este totusi creata iluzia unei compartimentari, ce aminteste de naosul si pronaosul bisericilor traditionale, prin introducerea a doua cupole ce despart spatiul printr-un arc monumental. Prezenta acestor cupole la exterior este perceputa ca doua coifuri-clopote, completate de alte doua similare, asezate deasupra altarului si a pridvorului. Fatadele laterale ale bisericii sunt maiestrit lucrate, prin compartimentarea lor in travee. Fatada apuseana este precedata de un portic doric. Casa domneasca din incinta manstirii, cunoscuta si sub denumirea de “Palatul de peste ziduri” a fost construita dupa planurile arhitectului Martin Kubelka, intre 1818 - 1819. Acest edificiu prezinta o structura tripartita, iar ca o caracteristica aparte, traditionalul foisor a devenit aici un peron de acces, iar la etaj, o terasa acoperita. Turnul-clopotnita cu elemente de o frumusete plastica aparte marcheaza intrarea in incinta Manastirii Frumoasa. Peste registrul inferior, masiv, strapuns de gangul intrarii, se inalta camera clopotelor, ale carei fatade sunt decorate cu coloane ionice angajate. Caracterul zvelt al turnului este accentuat de cupola de tabla de forma unui bulb alungit.

MANASTIREA GALATA
Mama bisericilor moldovenesti, Manastirea Galata a fost inaltata intre 1579-1584 de domnitorul Petre Schiopul.
Prima biserică a mănăstirii s-a ruinat la puţin timp după ridicare, astfel încât ctitorul a hotărât ridicarea unei a doua biserici pe un deal ce domină valea râului Nicolina, la sud de Iaşi, în 1583. În ceea ce priveşte numele, unii istorici cred ca acesta vine de la numele cartierului Galata din Constantinopol (azi Istanbul). Pictura interioară a fost distrusă în 1762 de un incendiu, fiind refăcută în 1811 de Vasile Dubrovski. În perioada comunistă a fost simplă biserică de mir.
Ca plan si infatisare exterioara, ea a pastrat elementele traditionale ale arhitecturii moldovenesti. Biserica insa, inaltata in 1583, este prima intre o serie de monumente care imbina stilurile arhitectonice din toate cele trei tari romane. Braul median, element caracteristic arhitecturii ecleziaste din Tara Romaneasca, imparte fatadele bisericii in doua registre inegale. Registrul inferior este decorat cu o serie de firide inalte, carora le corespund unele mai scunde in registrul superior. Turla pronaosului este ridicata pe o succesiune de trei registre de elemente de sustinere, caracteristica inregistrata pentru prima oara in arhitectura moldoveneasca. De asemenea, tot pentru prima data in Moldova, naosul este despartit de gropnita prin arcade de stalpi. In incinta manastirii, a fost pastrat palatul edificat de Petru Schiopu, care se prezinta intr-o stare buna in urma restaurarii.

BISERICA BARNOVSCHI
Monument istoric şi de arhitectură religioasă, biserica a fost  construită în 1627 de către Miron Barnovschi. Din clădirile vechi se mai păstrează: Biserica - arhitectura specifică bisericilor moldoveneşti, cu unele elemente noi; Turnul clopotniţă construit în 1627 la intrarea în curtea bisericii; Casa parohială.
Pictura interioara a bisericii este tarzie, datand din 1880. Nu se stie cat din biserica aflata astazi in picioare, se mai pastreaza din zidirea originala a lui Barnovschi. Interventiile din anii 1786, 1836 şi 1880 nu au adus doar mici modificari ci şi refaceri. Pridvorul este, in mod sigur, un adaos baroc din secolul al XVIII-lea.

VECHEA CATEDRALA
Biserica “Sf. Gheorghe” sau vechea Catedrala Mitropolitana cu Hramul Sf. Gheorghe si Sf. Teodora a fost construita intre1761-1769, in timpul domniei lui Ion Theodor Calimachi, de catre fratele acestuia, Mitropolitul Gavril Calimachi. Din 1887, cand a fost sfintita Noua Catedrala Mitropolitana, Biserica “Sf. Gheorghe” a devenit mai mult un muzeu decat un edificiu de cult, pana in 1989 cand a fost redeschisa. Incepand cu 1761, anul de incepere a constructiei bisericii, s-a constat o deschidere brusca spre formele arhitecturii baroce care reuseste sa ajunga, pe cai ocolite si in Moldova. Din acest punct de vedere, reprezentativa este, alaturi de Bisericile “Sfintii Teodori” si Talpalari si Biserica Sf. Gheorghe a Vechii Mitropolii din Iasi. Edificiul rememoreaza variatiile planimetrice si configuratia artistica a conceptiei decorative de expresie baroca ce fuzioneaza, nu tocmai potrivit, cu elemente ale arhitecturii orientale. De plan triconc cu abside laterale mascate de rezalite, biserica are pe latura de vest un turn-clopotnita, element caracteristic si celorlalte doua edificii ecleziaste, care la parter gazduieste pridvorul. La “Sf. Gheorghe”, turla de pe naos si vechile boltiri s-au prabusit. Din zidarie insa, a fost recuperat pridvorul deschis, considerat cea mai frumoasa piesa a edificiului. Pridvorul se sprijina pe 12 coloane masive din piatra (din care 4 angajate in zid) cu capitele de tip compozit. Decoratia in relief a acestora, in deplina concordanta cu plastica arhitectonica a fatadelor, prezinta motive vegetale. Plastica fatadelor are un pronuntat caracter oriental. De jur imprejur, se intinde o succesiune de pilastri angajati in zid care delimiteaza spatii decorate cu panouri-firde arcuite in sus in acolade orientale, in timp ce in jos, isi sprijina baza pe cate un triunghi. Chenarele ferestrelor sunt bogat impodobite cu motive florale stilizate. Braul torsada de sub streasina, aminteste de Dragomirna, iar pilastrii cu capitelele corintice impreuna cu ancadramentele ferestrelor prevazute cu frontoane triunghiulare, amintesc de fatadele baroce ale bisericii Golia. Interiorul bizantin al bisericii este fastuos, cu sculpturi poleite in aur si numeroase icoane. Dominanta interiorului o formeaza catapeteasma (realizata spre sfarsitul secolului al XVIII-lea) care insa nu face corp comun cu iconostasul ca la celelalte biserici (Banu, Sf. Spiridon). Cele 5 registre pictate sunt integrate in sculptura de lemn de tei aurit, realizat in tehnica “a jour” cu o mare finete. Intre minunatele obiecte de cult ale bisericii, se afla icoana Maicii Domnului, icoanele Domnului Iisus Hristos si a Sfantului Gheorghe, executate in 1804-1805 de marele pictor neoclasic, Eustatie Altini. Dar ceea ce incanta si impresioneaza cel mai mult, este pictura in stil bizantin a ‘Judecatii de Apoi’. Intre 1766 si 1821, biserica era si capela invataceilor si profesorilor de la apropiata Academie Domneasca, aflata in perimetrul din fata actualei Mitropolii. Astazi, printr-o coincidenta, acestora le-au luat locul studentii Facultatii de Teologie Ortodoxa din Iasi.

BISERICA “SF. SAVA”
Primele informatii despre aceasta biserica, dateaza din 1583. Atunci cu ajutorul domnitorului Petru Schiopu, a fost inaltata pe locul cumparat de la o calugarita, pe nume Macrina, o biserica. Din vechea constructie nu se stie ce mai ramasese, cand in 1625, un boier a lui Petru Schiopu, Enache Caragea inalta Biserica “Sf. Sava” care s-a pastrat din acea perioada pana in zilele noastre. Conducatorul lucrarilor a fost un anume Gheorghe din Constantinopol. Acesta a realizat un plan aparte al bisericii “Sf. Sava”, imprimand constructiei un caracter oriental. Biserica cu un plan in forma de nava, prezinta pe naos si pe pronaos, doua turle poligonale, largi si joase, de aspect musulman, unice in arhitectura romaneasca. Turlele sunt impodobite cu nise scunde, limitate de doua braie. Turnul-clopotnita cu aspect de fortareata, a fost adugat mai tarziu, la o data care nu s-a stabilit. Turnul prezinta o tainita si un meterez, iar deasupra, camera clopotelor. Este impodobit cu un brau sub forma de franghie, situat la jumatatea inaltimii sale. Usa intrarii in turn este de inspiratie gotica, fiind incadrata intr-un chenar. Rama exterioara este sub forma de torsada. Deasupra usii este pisania in limba greaca. Zidurile bisericii sunt sustinute de contraforturi de piatra masiva. Intre 1676 - 1678, in timpul voievodului Antonie Russet, a fost construit zidul ce imprejmuia manastirea. Distrusa in timp, biserica a fost restaurata in doua etape mai importante: in 1820, cand biserica a fost complet reconstruita si in 1844, cand a fost reinnoita. Totusi biserica si-a pastrat caracterul original al stilului bizantin al secolului al XVII-lea., unic in arhitectura moldoveneasca.

BISERICA “SF. SPIRIDON”
Biserica “Sf. Spiridon” construita in 1804 - 1805, prezinta o compozitie asemanatoare bisericii Manastirii Frumoasa. Planul bisericii se intinde pe o axa longitudinala, evitand diviziunea spatiului conform conceptiei arhitectonice a bisericii feudale romanesti care impartea credinciosii dupa sexe si clasa sociala in compartimente diferite in interiorul edificiului de cult. Nava dreptunghiulara, foarte spatioasa a bisericii “Sf. Spiridon” are ridicata deasupra partii sale centrale o turla rezemata pe un sistem de patru arce cilindrice, doua foarte late si doua inguste alipite zidurilor longitudinale. In ansamblul ei, edificiul prezinta o compozitie arhitecturala care imbina compozitia de tip central cu o formula spatiala dezvlotata de-a lungul unei axe longitudinale.
Biserica a servit ca paraclis pentru bolnavii de la Spitalul Sf. Spiridon, primul spital din Moldova, ridicat la jumătatea sec. XVIII.

CATEDRALA CATOLICA
Cladirea vechii catedrale a fost construita mai intai, din lemn, in anul 1753, pe locul unei biserici mai vechi. Intre anii 1782-1789, biserica este recladita din caramida si a ramas asa pana in zilele noastre. De-a lungul anilor a mai fost supusa la restaurari, in special dupa cutremurul din 1802, si dupa incendiul din 1827.
Cele mai multe modificari sunt aduse cladirii in anul 1861 cand, din initiativa Episcopului Iosif Salandri, al carui mormant se afla in biserica, se executa lucrari de restaurare si de extindere si este pictat interiorul de catre Giuseppe Carta din Palermo. De asemenea sunt aduse altare din marmura alba si icoanele via crucis. In prezent, langa biserica, a aparut o catedrala cu o constructie moderna, circulara si care se termina in centru cu o turla alungita ce se incheie cu o cruce.

BISERICA ARMEANA
Aflata intr-o stare avansata de degradare, biserica este obiectul unor controverse pe marginea anului de ctitorire. Adevarat monument istoric, aceasta biserica este marturia existentei pe aceste meleaguri a unei importante comunitati armenesti. Restaurat in 1803, lacasul adaposteste o serie de pietre cu inscriptii, una dintre ele certificand inceputurile zidirii in anul 1385 de catre hagiul Macar.
In 1451, lacasului i-a fost daruita o Evanghelie scrisa si ilustrata in orasul Caffa din Crimeea, cu circa 100 de ani mai devreme.

SINAGOGA

Sinagoga din Iasi este cea mai veche din Romania, fiind atestata documentar din 1682.

In exterior este simpla, fara ornamentatii, fiind zidita din piatra, dar interiorul este cat se poate de sofisticat, ornamentat si dotat cu obiecte de mare valoare: candelabre, sfesnice, diferite decoratiuni biblice. Interiorul este impartit in vestibul (pridvor), sala mare de rugaciune, galeria pentru femei, mansarda.

Pe pardoseala originala, deteriorata, in anul 1977 s-a suprapus un mozaic venetian.

Constructia are forma unei nave paralelipipedice, acoperita cu o sarpanta, in doua ape laterale si una posterioara, avand in partea centrala o cupola mare de forma semi-eliptica, cu o sfera in varf, pe care este fixata steaua lui David.

Momentan se afla in proces de restaurare.

 

Plata taxelor on-line
Institutii subordonate
Tur virtual Iasi
Harta oras
Turism in orasul Iasi
Citeste si
Muzee si expozitii
Case memoriale
Parcuri si gradini
Baze de agrement
Spatii de cazare
Restaurante
Cinematografe
Filarmonica, Opera
Teatre
In jurul Iasiului
Complex Urbanistic Palas Iasi
Stiri recente
Telefonul cetateanului : 984
TelVerde : 0800 801 008
 
 
Home     Declaratii de avere     Relatia cu societatea civila     Acte de interes public     Turism     Sport
copyright 2006 - 2009 Primaria Municipiului Iasi