B-dul. Ştefan cel Mare Şi Sfânt, nr. 11, Iaşi. RO-700064 Fix: +40-232-267582; Fax: +40-232-211200 cabinet.primar@primaria-iasi.ro

Știri și noutățiVezi toate știrile

Gândul Ilustrat – expoziţie de Magdorian Anton Obreja Popa, la Galeriile de Artă Municipale

Galeria de Artă a Municipiului Iaşi găzduieşte la începutul lunii noiembrie 2018 o expoziţie personală plină de vitalitate, lumină şi provocări vizuale realizată de un elev al Colegiului de Artă Octav Băncilă din Iaşi, Magdorian Anton Obreja Popa. Gândul Ilustrat este o expoziţie care adună pe simezele galeriei lucrări care relevă preocupările recente, din ultimul an, ale tânărului artist, preocupări variate, ancorate în diversitatea societăţii noastre contemporane. Ieşirile în spaţiul public al galeriilor ieşene ale elevilor Colegiului de Artă sunt aproape nule, deşi actul de expunere face parte dintr-un proces firesc, natural al oricărui artist in formare.

Lecturând expoziţia în manieră clasică, de la stânga la dreapta, găsim expuse pe cei trei pereţi ai galeriei o serie de lucrări grupate tematic, realizate în tehnici variate, echilibrate vizual, dar şi conceptual. Prima lucrare ce ne captează atenţia este cea care dă şi titlul expoziţiei, cea care devine o introducere dar si o cheie de lectură a mesajului general. O mică gravură în alb şi negru amintind de structura compoziţională a lucrărilor lui Vermeer devine suficientă pentru a deschide interesul privitorului în lecturarea vizuală a expoziţiei. Spre deosebire de Vermeer, acolo unde sursa de lumină este de cele mai multe ori plasată la nivelul median, firesc al personajelor, Magdorian îşi plasează sursa de lumină în partea superioară a peretelui, iar raportul cu personajul aşezat, un autoportret cel mai probabil, relevă tocmai importanţa sursei, care devine Lumină, inspiraţie, destin şi cale în acelaşi timp. Personajul priveşte şi acceptă condescendent soarta, deplin împăcat şi echilibrat, conştient de faptul că drumul pe cale artei este o permanentă pendulare între vizual, lumină, şi conceptual, gând, dar şi între conştiinţă şi responsabilitate faţă de cei în faţa cărora te expui permanent.

Expoziţia se continuă cu o serie de desene, schiţe, crochiuri realizare cu o impresionantă lejeritate a liniei realizate în timpul unui stagiu de voluntariat în cadrul Palatului Culturii din Iaşi, mai precis la Muzeul de Artă. Desenele gravitează în faţa unei lucrări a cărei temă principală este chiar clădirea Palatului văzut într-o perspectivă precisă în faţa căruia, extrem de mic, distingem un şevalet şi un personaj care pictează tocmai acea scenă. Jocul dimensiunilor, monumentalitatea clădirii reprezentate, compunerea scenei ar putea duce la conturarea gândului că artistul devine copleşit de vastitatea producţiei culturale însă interpretarea nu se poate opri aici – artistul conştient de această vastitate are un cuvânt mereu de spus, iar aici dimpotrivă, poziţionarea lui subliniază faptul că fără el nimic din ce este într-un muzeu nu este posibil. Procesul de muzeificare a artei este atent studiat de ochiul proaspăt al tânărului artist, care ne arată în imagini comportamente ale publicului, procesul de mediere artistică – de la instituţie către public -, forţa puterii de interpretare, rolul instituţiei ca mediator etc.

dav

Peretele frontal, central, al galeriei ne dezvăluie aproximativ patru serii de lucrări grupate tematic, dar şi tehnic. Trei linogravuri – un triptic intitulat – În junglă doar 2% din lumina solară ajunge la sol – ne dezvăluie un peisaj urban apăsător, dominat de arhitectura zgârie-norilor, sufocant şi înstrăinant. Puţin mai departe găsim un diptic în antiteză, o lucrare în culoare ce demonstrează maturitatea viziunii tânărului artist. Pe fondul unui cer albastru, limpede, câteva păsări se grupează în colţuri creând o tensiune între limpezimea suprafeţelor şi acţiune.  Expoziţia este de asemenea presărată cu studii în creion de elemente anatomice sau portret.

Una din cele mai subtile şi rafinate serii este cea în care Magdorian Anton Obreja reuşeşte să capteze în pastel, într-o cromatică bine temperată tonal, spaţii intime ale existenţei lui cotidiene. Aceste imagini ne introduc într-o atmosferă calmă, iar lipsa referinţelor figurative ridică aceste spaţii la un nivel general, la o invitaţie de explorare necondiţionată, neprovocată şi nici stridentă. Cele trei imagini ale seriei sunt intercalate de alte 3 imagini în care artistul ne vorbeşte despre statutul său, despre poziţia faţă de mediul contemporan, tradus de ambianţa urbană feroce, despre micro şi macro univers sau despre siguranţă, candoare şi drumul drept. Referinţele şi integrarea în probleme atât de generale şi particulare în acelaşi timp conturează o viziune personală, matură şi o poziţie deja stabilită în ceea ce reprezintă raportarea la lumea prezentului.

Seria de analiză şi introspecţie fin psihologică este reprezentată de şirul de portrete de pe peretele drept al galeriei. Un autoportret şi portretele persoanelor cele mai dragi sunt descoperite de un ochi viu şi proaspăt care ştie să pună în evidenţă esenţialul. Cei din imagini sunt martorii reali ai ceea ce a însemnat în fapt începutul unui drum frumos, greu şi fascinant pe care tânărul l-a ales conştient de tot ce însemnă această cale.

Puţine sunt situaţiile în care un atât de tânăr artist se expune cu maximă lejeritate, matur, conştient de necesitatea unui contact real cu publicul oraşului. Deşi la o primă vedere expoziţia poate părea eclectică la tematică, ea de fapt este extrem de unitară prin două teme clare – dorinţa artistului de se expune, de a afirma, conştient şi clar propriul debut şi temele prin care investighează multiplele posibilităţi şi feţe pe care artistul le are în lumea contemporană – de la relaţiile cu instituţiile, la intimitatea atelierului sau la provocările societăţii.

Oana Maria Nicuţă

 

The post Gândul Ilustrat – expoziţie de Magdorian Anton Obreja Popa, la Galeriile de Artă Municipale appeared first on Curierul de Iasi.